31 Ağustos 2009 Pazartesi

| “Logoyu diri diri gömmek!”

BU LOGO TARTIŞMASINDAN SIKILMIŞ OLABİLİRSİNİZ, AMA YENİ GELİŞMELER OLDUĞU İÇİN SÜRDÜRÜYORUM. KONUYLA İLGİLİ BURADAKİ EN SON YAZIM “HER LOGO BİR İDEOGRAMDIR.” BAŞLIĞINI TAŞIYORDU. THE BRAND AGE’TE İSE “BİR İDEA OLARAK MARKA VE BİR İDEOGRAM OLARAK LOGO” DİYEREK DEVAM ETTİM. EYLÜL SAYISINDA OKUYABİLİRSİNİZ. DAHA ESKİ YAZILAR İSE SIRASIYLA ŞUNLARDI: “LOGONUN OTOPSİ RAPORUNU YAZMAK İÇİN BU KADAR ACELE ETMEYELİM!”, “BİR CİNAYETİN AZMETTİRİCİSİ OLMAMAK İÇİN!” VE “KEŞKE BÜTÜN DÜNYA ÇİN YAZISI KULLANSAYDI!” YENİ GELİŞME İSE, DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ GRAFİK BÖLÜMÜ ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ÖMER DURMAZ’IN 30 AĞUSTOS 2009 TARİHLİ RADİKAL TASARIM GAZETESİ’NDEKİ “LOGOYU DİRİ DİRİ GÖMMEK!” BAŞLIKLI YAZISI... AŞAĞIDA YAZIDAN BİRKAÇ PARAGRAFI ALINTILIYORUM:


Philippe Starck, geçtiğimiz yıl Die Zeit dergisine verdiği röportajda, “Tasarım öldü!” demiş ve epey bir gürültü patırdı koparmıştı. Starck’ın savı bir yana, tasarım ve sanat dünyasında “ölüm” sözcüğü her zaman fazlasıyla ilgi görmüştür. Starck bu şifreyi çözmüş olacak ki “tasarım yapmadan da” adından söz ettirebilmişti.

Bugünlerde, “ölüm” sözcüğünün cazibesini keşfeden bir diğer isim de geçtiğimiz aylarda Türkiye’de bir seminer veren ve Time dergisinin dünyanın en önemli 100 insanı arasına seçtiği pazarlama ve marka danışmanı Martin Lindstrom. Lindstrom, yazılarıyla logonun sonunun geldiğini belirterek reklam ve tasarım dünyasında yeni bir tartışma başlattı. Ona karşı çıkan kişi ise pazarlama iletişiminin önde gelen isimlerinden A. Selim Tuncer. İki marka profesyoneli arasındaki ortak nokta ise, düşüncelerini The Brand Age dergisinin sayfalarında kaleme alıyor olmaları... Çünkü ikisi de aynı derginin köşe yazarı...

...
Aslında tartışma, pazarlama iletişimi dergisi MediaCat’in, yeni çıkarmaya başladığı Tasarım ekinde, dosya konusu olarak markanın seçilmiş olması ile başlamıştı. Söz konusu ekte reklamcı Serdar Erener, Lindstrom’un yazdıklarına methiyeler düzmüş, öğrencilerin bile bildiği şeyleri sanki ilk kez keşfedilmişçesine ve referans hataları yaparak anlatmış, “Ben bu logo işinde bir kelek olduğunu biliyodum.” diyerek “logoyu öldürmek” üzere yakılan ateşi körüklemişti (!). Bunun üzerine Tuncer’in bu görüşe yönelik ilk karşı yazısı kişisel bloğunda yer almış, Lindstrom, The Brand Age’teki köşesinde iddiasını abartarak sürdürünce de tartışma dergi sayfalarına taşınmıştı.
...
Bakalım Martin Lindstrom, Türkiye’den A. Selim Tuncer’in seslendirdiği itiraza Amerika’dan cevap verecek mi?

Not: Tasarımları Oscar Bjornson’a ait yukarıdaki logolar Radikal Tasarım Gazetesi’ndeki yazıda yer almıştır.

Güncelleme [ 31 EKİM 2009 ]

Ömer Durmaz’ın Radikal Tasarım Gazetesi’ndeki yazısı Kale Tasarım Merkezi’nin sitesinde yayınlandığı için ben de buraya taşıyorum?

Resmi, üstüne tıklayarak büyütüp okuyabilirsiniz.