13 Nisan 2009 Pazartesi

| Gün gelecek, ‘blogger’ diye bi’şey kalmayacak!

Bloglar, sosyal medya dediğimiz ortamın bir parçası... ‘Blogger’ da bir Web 2.0 aracını kullanan kişiye deniyor. Yani ‘blogging’ bir meslek olmadığı gibi, blogcu da ‘blogculuk’ işi yapan bir profesyonel değil.


Bu nedenle ben, blog tamam ama, şu ‘blogger’ ismine hiç ısınamadım. Blog yazdığım doğrudur, ama kendimi ‘blogger’ olarak tanımlamıyorum. İngilizcede ‘-er’, Türkçede ‘-cı, cu’ ekinin profesyonel meslek sahipleri için ad türetmede kullanıldığını biliyoruz. Kitapçı, çiçekçi, oduncu gibi... Ahlakçı, Marksçı, Atatürkçü gibi örnekler de var ve bunlar meslek değil tabii. Ancak, hem meslekler hem de meşrepler birkaç saniyelik bir işlemden sonra edinilemiyor. Bugün Marksçı olan, herhalde beş dakika sonra Hegelci olamayacağı gibi, hiçbir mesleği olmayan bir adam on dakika içinde kitapçı olamaz. Bir süreç işi yani... Oysa ânında ‘blogger’ olabilirsiniz.

Aksine örnekler var, ama meslek adları, çoğunlukla yapılan işten alırlar adlarını, işi yaparken kullanılan araçtan değil. Yazara kitapçı, sinema oyuncusuna filmci, otomobil kullanan herkese şoför demiyoruz.

Evet ben bir şoförüm; sabahları otomobilimi kullanarak işime gidiyor, akşamları da eve dönüyorum. Ama sosyal yaşamımda kimse bana “şoför” demiyor! Profesyonel anlamda çeşitli taşıtları kullananlara “şoför” diyoruz çünkü...

Şimdi ben, binlerce yıldır birçok insanın yaptığı işi yapıyorum, yani yazıyorum. Bunu, tabletlere kazıyarak değil de, İnternet denilen mucizevi icadın imkanlarını kullanarak yapıyor ve daha önemlisi yayıyorum. Peki, benim profesyonelliğim yazarlığım mıdır? Hayır, sonuçta yazmak da bir araçtır benim için. İşim başka! (Farklı mecralarda profesyonel olarak yazarlık yapıyor olmam ayrı bir konudur.)

Bloglar, ‘vloglar’, ‘podcast’ler, ‘wiki’ler, forumlar gibi Web 2.0 araçlarını kullanan kitlenin oluşturduğu sosyal medya aktörlerine ne diyelim peki? “Sosyal medyacı” mı? Demek ki bu işte bir terslik var. Aslında mesele, yeni araçları eski dünyanın kavramlarıyla karşılamaya çalışmamızdan kaynaklanıyor. Bir ara konuyu genişletme imkanı buluruz belki, ama şimdilik şu kadarını söyleyeyim: Ne İnternet’e “medya” ne de bugün “sosyal medya” olarak tanımladığımız dünyaya “sosyal medya” demek doğrudur.

Gelelim sonuca... Benim öngörüm, toplumsal gelişmeye ve araçlara ulaşımın daha da kolaylaşmasına paralel olarak ileride herkesin bir şekilde sosyal medya araçlarını kullanacak olmasıdır. Bloglar dahil... Yani ileride herkes ‘blogger’ olacak, böylece ‘blogger’ diye bi’şey kalmayacak! Bizim gibi havuza önceden dalanların, sadece önceden daldık diye oluşan imtiyazlı durumu da ortadan kalkacak, bir blog(da) yazıyor olmanın ötesinde meziyetler gerekecektir.

Not 1: Bu yazıyı aklıma düşüren 2009 Blog Ödülleri oldu. Öngörüm gerçekleşirse böyle bir yarışma yapılabilir mi acaba?