17 Şubat 2006 Cuma

| Brev fra et Andet Danmark

Binlerce Danimarkalı bir internet sitesi aracılığıyla, İslam dünyasını rahatsız eden karikatürlerden ötürü Müslümanlardan özür dileyerek, dostluk mesajı gönderiyor. Beş öğrenci tarafından geçen hafta kurulan "www.anotherdenmark.org" adlı web sitesini şu ana kadar 350 bini aşkın kişi ziyaret etmiş. Yaklaşık 14 bin Danimarkalı da, “Bir başka Danimarka” adlı mektubu imzalayarak, Müslümanlar için dostluk mesajı bırakmış.

İnternet sitesinin kurucularından Nikolai Lang, “Bir Başka Danimarka” adlı mektupta, “Dinler arasında daha fazla saygı ve hoşgörü çağrısı yapan ve İslam korkusu olmayan bir Danimarka”dan söz ettiklerini belirtiyor.


Tek yönlü bir enformasyonun etkisi altında olmasına rağmen Danimarka’dan böyle bir sivil girişimin yeşermesini birçok bakımdan anlamlı buluyorum. Gördüğünüz gibi “propaganda” artık eskisi gibi yeterince işe yaramıyor. Protesto amaçlı da olsa elçilik yakma, otomobilleri kundaklama, insanlara zarar verme gibi eylemlerin asıl bu karikatürlerin oluşturmaya çalıştığı “algı”ya hizmet etmesine karşılık, böyle bir sivil hareketin sahici ve gerçekten etkili bir protesto mahiyetinde olacağı kesindir. İnternetin, nasıl sınırları aşıp da barış için dayanışmayı sağlama noktasında işlev görebileceği de almamız gereken başka bir hisse...


Bu siteden başka Forsoning Nu, Sorry Norway and Denmark, Vennebillede, Vilje til nye fælleskaber adlı "We are sorry!" siteleri de var. Mogens, Ahmed ve Jørgen'in, Vibeke ve Mohammad'in yer aldığı yukarıdakiler gibi fotoğraflar ise dayanışma amaçlı olarak bu sitelerden birinde yer alıyor.

Şimdi, çeşitli Müslüman dillerinde yazılan ve “Bir başka Danimarka” sitesinde yer alan mektubu buraya alıyorum:

"Farklı" Bir Danimarka’dan Mektup

Sizlere farklı bir Danimarka’nın var olduğunu göstermek istiyorum. Müslüman dünyasıyla barış içinde yaşamak isteyen bir Danimarka. Dinler ve farklı insan toplulukları arasında saygı ve hoşgörü isteyen farklı bir Danimarka. Bir Danimarkalı olarak tek bir özel Danimarka gazetesinin yayımladıklarından sorumlu değilim. Ancak Jylland-Posten’in dünyadaki bütün Müslümanları inciten eylemlerini şiddetle kınıyorum ve niçin gazetelerden bir özür beklendiğini anlıyorum.

Hepimiz birbirimize, dini inaçlarımıza ve düşüncelerimize saygı duymak ve değer vermekle yükümlüyüz. Jylland-Posten gazetesi, Hz. Muhammed’in karikatürlerini yayınlayarak konuşma özgürlüğünü dikkatle ve karşı tarafı da düşünerek uygulama sorumluluğunu yerine getirmede başarısız olmuştur.

İster Müslümanlara, Yahudilere ve Hristiyanlara, ister toplumdaki diğer gruplara karşı yöneltilmiş olsun, ayrımcılık, önyargı ve ırkçılığın her türlüsünü kınıyorum. Bu nedenle son yıllarda Bazı Danimarka siyasi partilerinin ve medyanın takındığı düşmanca ve önyargılı ifade tarzını reddediyorum.

Bütün tarafların, düşüncelerini ve protestolarını saygıyla ve sakin bir tavır içinde gerçekleştirmelerini rica ediyorum. Bireylere ve mülklere yönelik saldırı ve tehditler hepimiz için durumu daha da kötüleştirmekten başka bir işe yaramaz.

Dinlerin, etnik grupların ve çeşitli siyasal ve kültürel düşüncelerin, diyalog, hoşgörü ve karşılıklı saygı atmosferi içinde birlikte var olduğu bir dünya istiyorum.

Kendini böyle heterojen bir dünyanın ve insanlığın bir parçası olarak gören “farklı” bir Danimarka’nın var olduğunu göstermek istiyorum.

En içten hoşgörü ve saygı dileklerimle…


Şimdi buna da Müslümanların gazını almayı ve Danimarka’nın onlara göre nasıl da demokratik ve özgür bir ülke olduğunu göstermeyi hedefleyen bir “komplo” olarak bakan “teorici”ler olacaktır. Sanmıyorum, ama olsun; komplo bile olsa iyi bir komplo!