1 Mayıs 2008 Perşembe

| “Evrensel ortak iyi” varsa “evrensel ortak güzel” de vardır tabii...

Kültür dediğimiz şey ilk elde yerel olana işaret eder. Ama yine de yerel ve evrensel kültürel değerler arasında bir ortaklıktan, daha doğrusu ortak paydadan söz etmek mümkündür. Bu, değer kavrayışlarıyla ilgili bir durumdur. “Evrensel ortak iyi” varsa “evrensel ortak güzel” de vardır.


Zaman zaman evrensel değerler, üzerinde çok daha geniş bir uzlaşım sağlanmış olmalarından aldıkları meşruiyetle, yerel değerlerin kritiğinde bir ölçüt olarak kabul edilebilirler. Bu evrensel ölçütler, yerel olanın yeniden okunması ve yeniden yaratılması noktasında işlev gördükleri gibi, aynı zamanda yerel değerlerin, ortaklaşan kodlar üzerinden evrensel değerler havuzuna akmasına da imkan sağlamış olurlar.

Geleneksel minyatür sanatımızı, kendine özgü sanatçı duyarlılığıyla yeniden yorumlayan Nusret Çolpan, bu başarısıyla, eserlerinin dünya çapında ün kazanmasını da sağlamıştır. Bundan beş altı yıl önce kendisiyle enfes bir takvim çalışması yaptığımız Çolpan’ın minyatürleri, bu kez de TBWA İstanbul’un NAVIA Satellite Navigation Systems için yaptığı ilanlarda yer alıyor. Ads of the World’de karşılaştığım ilanlardaki İstanbul, New York, Venedik, Köln ve Kudüs minyatürlerinin çok beğeni topladığı yapılan yorumlardan, “Niiiiiiice illustrations!” nidalarından da anlaşılıyor.


Ayrıca minyatür tekniğiyle navigasyon haritası mantığı birbiriyle o kadar uyum sağlamış ki, ilanlarda yaratıcılık adına hiçbir zorlama hissedilmiyor. (Keşke bir de Navia logosu bu kadar keyifsiz olmasaydı da, ilanları kirletmeseydi!)

Şimdi kimse “Bakın reklam geleneksel değerlerimizi bile ticari emelleri doğrultusunda kullanıyor!” demesin. Evrensel olanla buluşma konusunda bu kez de bu ilanlar zımnen bir görev üstlenmiş oluyor. Bunun nesi kötü?

Hatta iyi... Nusret Çolpan’ı ve TBWA ekibini kutluyorum.

Reklam Ajansı: TBWA Istanbul
Yazar: Gökhan Yücel
Sanat Yönetmeni: Barış Sarhan
Minyatürler: Nusret Çolpan
Müşteri Yönetmeni: Berk Güven