24 Nisan 2006 Pazartesi

| Yorum âdâbı

Bu bloğun yorum kapıları açık. Âdâba uymayan yorumlar için elimde tek bir araç var, silmek. Takdir edersiniz ki, bunu da yapmak istemem. Haddi aşan bazı yorumlar için küçük dokundurmalar yapıyorum, o kadar. Bloğun açılışından bu yana tek bir yorum sildim. O da gerçekten edepsizlik boyutundaydı.

Daha önce dikkat etmemişim; Derin Sular, yorum yapacaklar için bir kurallar dizisi hazırlamış ve yayınlamış. Haber X ve Haber 7 siteleri de bu kuralları okurlarına aynen deklare etmiş. Ben de ediyorum ve baştan sona her kelimesine katılıyorum. Yalnızca “kurallar” yerine “âdâp” sözcüğünü daha anlamlı buluyorum.

Linkini verdim, ama burada tekrar yayınlamakta yarar var. Herkes de yayınlasın bence.


Yorum Kuralları

1- Temel Kurallar

| Yorumların varlık sebebi, 'fikir alışverişi'. Başka hiçbir şey değil. Gerek yazıyı kaleme alan yazarla, gerekse yorum yazan diğer kişilerle fikir alışverişinde bulunabilir ve bu şekilde yazıda gördüğünüz doğruları genişletebilir, yanlışları eleştirebilirsiniz.

| Yaptığınız yorumun, yazıyla ilgili olmasına özen gösterin. Yorum yaptığınız yazının ana temasıyla doğrudan ilişkili olmayan yorumlar göndermeyin.

| Gerek yazılarda, gerekse yapılan yorumlarda, kendi düşünce dünyanıza uygun gelmeyecek fikirlerle karşılaşmanız çok doğal. Yorumlar, bu gibi durumlarda kendi düşüncenizi ifade edebilmeniz için var. Ancak düşüncelerinizi ifade ederken, kimi davranışlardan uzak durmanız gerektiğini unutmayın:

Kişilik Haklarına Saldırı: Hayatta olan ya da olmayan hiç kimse hakkında küçük düşürücü mahiyette, hakaret içeren, kişilik haklarını ihlal eden yorumlar yapmayın.

Nefret Uyarmak: Hiçbir kişi, kuruluş ya da kimlik hakkında nefret mesajına yer vermeyin, şaka yollu da olsa şiddet çağrısında bulunmayın.

Etiketleme: Herhangi bir yazı ya da yorumu eleştireceğiniz zaman, sadece ifade edilen düşünceyi eleştirin. Eleştirdiğiniz düşüncenin sahibini herhangi bir kimlikle özdeşleştirmeyin.

Örneğin, 'Siz ...istler zaten hep böyle dersiniz.' gibi bir ifade, fikir alışverişinden çok ağız dalaşını sonuç verir.

| Düşüncelerinizi ifade ederken makul bir ton kullanmaya gayret edin.

Örneğin, 'Sizin ... adlı yazarı okumaya ihtiyacınız var.' gibi, karşınızdaki kişiye cehalet imasında bulunan bir ifade yerine, 'Bu yazar, ... isimli kitabında şöyle bir düşünce öne sürüyor' şeklinde arz edilen bir düşünce, hem tansiyonu yükseltmeyecek, hem de herkes için daha faydalı olacaktır.

| Yukarıdaki kurallardan herhangi birine uymamanız durumunda, site editörü yorumunuzu kısmen yayınlamayı ya da hiç yayınlamamayı tercih edebilir.

2- İmla Kuralları

| Yorumunuzu göndermeden önce, imla hatalarını kontrol edin. Site editörü, çok sayıda imla hatası içeren yorumları redakte etmeye zaman harcayamayabilir.

| Zorunlu olmadıkça büyük harf kullanmayın. Bu durum, diğer ziyaretçiler tarafından 'bağırarak konuştuğunuz' şeklinde algılanır.

Yanlış: BU FİLMİ ÇOK BEĞENDİM!
Doğru: Bu filmi çok beğendim.

| Sözlerinizi vurgulama amacıyla da olsa, harf ya da noktalama işareti tekrarı yapmamaya çalışın.

Yanlış: Bu albümü çooooooookkkkkk beğendimmm!!!!!
Doğru: Bu albümü çok beğendim!
Kabul edilebilir: Bu albümü çook beğendim!!

| Noktalama işaretlerini her zaman bir önceki kelimeyle bitiştirin ve ardından mutlaka bir karakter boşluk bırakın.

Yanlış: Dedim ki : "Sen de geleceksin,o da ! "
Doğru: Dedim ki: "Sen de geleceksin, o da!"

| Kelimeleri telaffuz ettiğiniz gibi değil, yazım kılavuzunda olduğu gibi yazın.

Yanlış: Gidicem.
Doğru: Gideceğim.

| İnternet sohbet odalarında kullanılan kısaltmaları kullanmayın.

Yanlış: Slm
Doğru: Selam

| Hiçbir harf yerine benzer görünen başka bir karakter kullanmayın.

Yanlış: Yawa$.
Doğru: Yavaş.