19 Kasım 2005 Cumartesi

| Farklılaşmanın farklılaştırılması: Mor inek...

Seth Godin'in 'Purple Cow' adlı kitabından yola çıkarak, 'Mor İneğin Akıllısı' adlı kitabını yazan Prof. Dr. Arman Kırım "farklılaşma"yı nasıl farklılaştırdı? Kitap ve konferanslar dizisi neden bu kadar ilgi gördü?

Godin, Fransa’da bir otoyolda otomobiliyle giderken yeşil çayırlarda otlayan güzel inekleri görünce kendinden geçer. Ama 15-20 km. ilerleyince bu güzel ineklerin hepsi birbirine benzemeye başlar. İnekler ne kadar güzel olursa olsun, bir süre sonra sıkıcı gelmeye başlarlar. Bu nedenle Godin, bu çayırlarda otlayan bir “mor inek” olsaydı, kendisine ne kadar ilgi çekici ve farklı geleceğini düşünür. Ve kitap devam eder.

Prof. Dr. Arman Kırım, buradan yola çıkarak 'Mor İneğin Akıllısı' adlı kitabını yazar. Türkiye’de "mor inek"li kitap ve konferanslar dizisi gerçekten çok ilgi görür. Yıllardır KOBİ seminerlerinde bile ezberletilen pazarlama stratejileri arasındaki farklılaşma stratejisi (differentiation) birden “mor inek”e dönüşüverir.

Bu zamana kadar kimsenin umursamadığı ‘farklılaşma’ birden ilgi odağı oluverir. Prof. Kırım, kendisiyle yapılan bir söyleşide zaten bunun yeni bir şey olmadığını söylüyor: “Aşağı yukarı 30-40 yıldır bu konu vardır. Business hayatı devam ettikçe de olacaktır. Çünkü başarılı olmak, insanların dikkatini çekmek ve hakkında konuşulmasını istiyorsan sürüden ayrılacaksın, farklı olacaksın. Farklı olma konusu yıllardan beri konuşulur.”

Peki farklılaşma “mor inek”e dönüşünce eskiden göremediği bu “itibar” patlamasına nasıl kavuştu? Seth Godin ve Prof. Arman Kırım neyi başardılar? Prof. Kırım’a da söyledim: “Hocam, siz farklılaşmayı farklılaştırdınız.”

Daha önce “Ya farklılaş ya da öl!” diyen Jack Trout bile bu ölçüde başarılı olamamıştı.

Evet, yılların “farklılaşma”“mor inek” olarak farklılaştırılınca gerçekten hak ettiği ilgiyi de çekmiş oldu. “Fark yaratma”nın başarısı…

Bu arada ben; fark, farklılık (difference), farklı (different), farklılaşma (differentiation) ve farklılaştırma (discrimination) gibi kavramlara göre Türkçemizin yaratıcılığını da gösteren “fark yaratma” deyimini çok daha uygun buluyorum. Godin de “Ben farklılaşmaya değil, 'yeniden düzenleme'ye (Türkçe bir kaynaktan aldığım için İngilizce olarak hangi kavramı kullanıyor, bilmiyorum. AST) inanıyorum.” diyor.

Niye “mor inek"? Ben bilmiyorum. Godin’in Milka’yla bir ilişkisi mi var, onu da bilmiyorum. Belki de Fransa otlaklarında koyun göremediği için “pembe koyun” dememiştir!


OKUMA PARÇASI:
Mor İnek, Elbette Farklılaşma | Arda Öztaşkın
Jack Trouth: Ya farklılaş ya da öl!