Hiçbir şey olmaz. Aynı mağazalar, aynı marka oyuncakları, aynı şekilde satmaya, çocuklar ve ebeveynleri de almaya devam ederler. O kadar. Hatta Toys’R’Us’a dili dönmeyen ebeveynlerin çok hoşuna gidecektir Toyiki...
On iki yıldır Toys’R’Us’ın Türkiye temsilciliğini yapan firma, Toys’R’Us’la ilişkisini kesip tüm mağazalarını Toyiki markası altında yeniden yapılandırdı.
Toys’R’Us’ın Amerikan pazarındaki başarısı, odaklanma stratejisi açısından bir vaka özelliği taşıyor. Demek ki aynı başarıyı, temsilci firmayı tatmin edebilecek bir tutkala sahip olmak konusunda gösterememiş. Yoksa, bu ilişkiden menfaatlenen bir ülke temsilcisi durup dururken nikahı niye bozsun ki?
Eğer bir perakende zincirinde McDonald’s gibi, Pizza Hut gibi, LCW gibi kendi ürününüz yerine, herkesin rahatlıkla yapabileceği gibi farklı markaları satıyorsanız, birçok bakımdan zaaf içindesiniz demektir. Bu zaafları kapatacağınız yerler ise, mesela çok iyi mağaza lokasyonu, satınalma gücü, çeşit zenginliği, uygun fiyat, fiziksel ortam, personel davranışı, marka imajı gibi etmenler olabilir. Hatta mağaza lokasyonu, öyle olur ki, bazan marka imajının katkısını bile gölgede bırakabilir.
Bu nedenle, ülkemizdeki bazı market zincirlerine yabancıların gösterdiği ilgi, bu zincirlerin marka değerlerinden çok, ‘franchise’ değeri, yaygınlık, müşteri sayısı gibi niteliklerine yöneliktir. Mesela Walmart Türkiye’de bir zincir satın almış olsa, büyük ihtimalle tüm tabelalarını değiştirecektir. Yani o noktadan sonra insanlar, Omo’larını veya Coca Cola’larını Migros yerine Walmart’tan alacaklardır.
Toys’R’Us da böyle... Zaten Çin faktöründen dolayı oyuncak sektöründe pek de marka kalmış değil. Pokemonlar ve Beyblade gibi zaman zaman moda rüzgarı yaratanlar dışında Çin’e karşı hâlâ dik duran neler var? Çocuklara sorsak daha fazlasını sayarlar, ama benim, PlayStation, GameBoy gibi pahalı elektronik oyuncaklar ve Barbie, Lego gibi kültler dışında aklıma çok da fazla marka gelmiyor. Mağazaları dolduran diğer oyuncaklar ise, ambalajları kategorinin gereklerine göre dizayn edilmiş, çocukları bir yönüyle cezbedecek, adını sanını bilmediğimiz markalardan oluşuyor.
Bu manzara karşısında, Toys’R’Us ne gibi bir halatla temsilcisini kendisine bağlayabilirdi, cevap vermek zor.
Yani sonuçta, ha Toys’R’Us ha Toyiki!
Güncelleme [ 22 Nisan 2008 ]
“Ha Toys’R’Us ha Toyiki!” dedim, ama bu lafın şu günlerde Toyiki’nin kendi kalesine attığı golle hiçbir ilgisi yok. Toyiki’nin, Toys’R’Us’ın marka ilkeleriyle ilgili baskısından kurtulur kurtulmaz pantolonunu indireceğini ben nerden bileyim?
Hep ne diyorduk? Etik ve estetik birbirinden ayrılamaz. Ayrılırsa ne olur? Pespaye bir dile düşürme operasyonunu reklam zannedersin, çakarsın!
Buradan hem filmi izleyip hem de bazı yorumları okuyabilirsiniz.